Læringsmål 1
1
Jeg skiver tekst og tal i udsagn, så udsagnene bliver sande eller falske.
2
Jeg indsætter “sand/falsk” samt “og/eller” for at opfylde givne sandhedsværdier.
3
Jeg forklarer, hvorfor et udsagn er sandt eller falsk, når to udsagn sammensættes med “og/eller”.
Læringsmål 2
1
Jeg reducerer udtryk af typen 7f – 6 – 9 – 5f, indsætter tal i udtryk med variable og beregner facit.
2
Jeg reducerer udtryk af typen 2(2a + 3b – 4b), indsætter tal for de variable i samme udtryk og beregner derved fx rektangels omkreds.
3
Jeg skriver algebraiske regneudtryk ud fra en sammensat figur med variable, indsætter tal på de variables pladser og beregner fx arealet.
Læringsmål 3
1
Jeg benytter samme metode til løsning af ligninger fx gæt og sæt ind og forbinder ligning og tekststykke.
2
Jeg benytter flere metoder til løsning af ligninger fx gæt og prøv samt undersøge i regneark og skriver ligning til regnehistorier
3
Jeg benytter flere metoder til løsning af ligninger passende til situationen og skriver ligninger med tilhørende regnehistorier.
Læringsmål 4
1
Jeg undersøger hvilke tal, der er løsning til en ulighed.
2
Jeg forbinder ulighed med regnehistorie, løser uligheden og afbilder løsningsintervaller på tallinje.
3
Jeg skriver og løser uligheder, der passer til en tekst og skriver uligheder med matematiske symboler til løsningsintervaller.
Læringsmål 5
1
Jeg skriver, ligning og reduktionsstykke ud fra en regnehistorie.
2
Jeg skriver, ligning, ulighed og reduktionsstykke ud fra en regnehistorie og løser efterfølgende regneudtrykkene.
3
Jeg skriver, ligning, ulighed, reduktionsstykke ud fra en regnehistorie og løser efterfølgende regneudtryk af større sværhedsgrad.